‘Greenchoice staat voor duurzaamheid’, zegt Ehssane Gounou, directeur Zakelijk bij de energieleverancier. ‘Wij willen daarbij partner zijn van boeren en LTO Ledenvoordeel in de energietransitie.’ Greenchoice levert niet alleen groene energie áán boeren, maar ook ván boeren. De boerenstroom van Greenchoice is 100 procent afkomstig van boeren en tuinders.
LTO Ledenvoordeel werkt al meer dan tien jaar samen met Greenchoice. Naast de scherpe tarieven zijn daarvoor enkele andere belangrijke redenen. Eén daarvan is dat Greenchoice een voortrekkersrol vervult op het gebied van verduurzaming. Bovendien komt alle stroom die Greenchoice levert, van collega-ondernemers met zonnepanelen of windturbines. De opbrengst blijft dus in de sector. Greenchoice is zelfs het grootste collectief van groene agrarische stroom.
Gounou vertelt dat Greenchoice graag samenwerkt met LTO. ‘We zijn continu op zoek naar partners die ook actief nadenken over de omslag naar duurzame energie. Daarom is de verbinding tussen LTO Ledenvoordeel en Greenchoice heel natuurlijk en logisch. Bovendien heeft LTO goede voelsprieten onder haar leden. Zo weten wij welke wensen bij boeren leven en kunnen we betere producten en diensten leveren.’
Greenchoice als vliegwiel
‘Wij denken graag mee met klanten die nieuwe projecten ontwikkelen om de energietransitie te versnellen’, zegt Gounou. ‘Wij hebben niet alle antwoorden, maar in dialoog met agrariërs bespreken we wat ze nodig hebben. Op die manier kunnen wij als vliegwiel fungeren en het juiste in beweging zetten. We willen zoveel mogelijk positieve impact maken en zijn intrinsiek gedreven om Nederland een stap groener te maken.’
‘De komende tijd wil Greenchoice zich nog meer inzetten op de samenwerking met LTO Ledenvoordeel en met agrariërs’, vertelt Gounou. Het bedrijf ontwikkelt ook concepten waarbij lokale energieproductie gekoppeld wordt aan afnemers in de omgeving. ‘Zo’n combinatie is een mooie vorm van partnership, waar iedereen aan mee kan doen’, zegt ze.
Als voorbeeld van samenwerking noemt Gounou het Zonnepark De Dijken bij Warmenhuizen (NH). Daar is vorig jaar een zonneweide met 30.000 zonnepanelen in gebruik genomen, inclusief 22 mobiele batterijen en een laadplein, voor het balanceren van het stroomnet. Greenchoice gebruikt de batterijen en slimme energiesystemen om op elk moment zo optimaal mogelijk te balanceren tussen de opgewekte zonnestroom en de vraag daarnaar. Een overschot gaat in de batterijen, tot de vraag weer groter is.
‘De boerenstroom die Greenchoice levert is groen en ons gas is bosgecompenseerd’, geeft Gounou aan. Bosgecompenseerd betekent dat de verwachte CO2-impact van bosprojecten evenredig is aan de CO2-footprint van het aardgas dat het bedrijf levert. Greenchoice compenseert die impact door het helpen opzetten van bos- en natuurprojecten in binnen- en buitenland.
Energietransitie
Gounou beseft dat het nu een ‘pittige tijd’ is voor agrarische ondernemers. ‘De prijzen van energie en van veel andere producten zijn sterk gestegen. Dat heeft een grote impact op de bedrijfsvoering. Als energiemaatschappij willen wij een ankerpunt zijn, een betrouwbare partner, waar klanten naast alle drukte en onzekerheid op kunnen terugvallen.’
De hoge energieprijzen hebben anderzijds als positief effect dat investeringen in verduurzaming en energietransitie, zoals de aanleg van zonnepanelen, eerder rendabel zijn. Gounou: ‘Zelf energie opwekken is een slimme manier om minder afhankelijk te zijn van de prijs van elektriciteit, die op dit moment hoger ligt dan we gewend zijn. Maar het vergt tegelijk ook grote investeringen. Gelukkig zijn er op dit moment verschillende subsidies beschikbaar die hierin helpen’.
Greenchoice wil partner zijn in deze energietransitie, verzekert Gounou. ‘Door samen te werken, krijg je die energierekening wél omlaag. Nederland moet naar klimaatneutraal, wij leveren groene stroom en diensten waarmee anderen dat ook kunnen doen.’
Hoge energieprijzen
Gounou verwacht dat de hoge energieprijzen nog wel even zullen aanhouden. In de huidige hectische en onzekere energiemarkt bieden leveranciers geen langetermijncontracten aan met vaste tarieven, ook Greenchoice niet. Gounou legt uit dat klanten van Greenchoice wel profiteren van de inkoopstrategie van het bedrijf doordat het direct inkoopt van producenten. ‘Bij dalende prijzen kunnen wij daardoor sneller mee dalen met onze prijzen. Daar profiteren onze klanten van.’
Greenchoice merkt dat de huidige markt met de hoge energieprijzen voor onrust zorgt bij klanten. Dit merkt het bedrijf onder andere aan het grote aantal vragen van klanten. Hierdoor kan het nu iets langer duren, maar Gounou benadrukt dat alle vragen worden beantwoord. Greenchoice is niet voor niets door consumenten uitgeroepen tot klantvriendelijkste energieleverancier van Nederland. ‘Klantvriendelijkheid en de menselijke maat staan bij ons hoog in het vaandel, ook voor de zakelijke klanten van Greenchoice’, stelt ze. Het bedrijf wil er alles aan doen om dat zo te houden.
Compensatie CO2 met bosaanplant
Het aardgas dat Greenchoice levert is ‘bosgecompenseerd’. De aanplant van bos compenseert wel de uitstoot van CO2, maar Greenchoice gebruikt niet de term CO2-neutraal, omdat die suggereert dat het niet uitmaakt of je meer gas gebruikt, omdat het toch gecompenseerd wordt.
Greenchoice ondersteunt nu bosprojecten in Afrika, Azië, Zuid-Amerika en Nederland. Die hebben op drie manieren impact: door het aanplanten en beschermen van bos, door het bewaken van biodiversiteit en door het ondersteunen van de lokale bevolking.
Een voorbeeld is de aanplant van 1,2 miljoen bomen in Tanzania, in samenwerking met lokale partijen. Die aanplant verbindt twee chimpanseeleefgebieden met elkaar. Zo’n 135 scholen uit de regio zijn erbij betrokken.