De winter staat voor de deur. Dan is een wintercheck van uw materieel en dieselolieopslag niet overbodig. Waar moet u op letten als de kou toeslaat?
Diesel die tijdens de zomermaanden geleverd wordt is niet bestand tegen lage temperaturen. Zomerdiesel bevat namelijk paraffine, dat stolt bij temperaturen onder de 0°C. Als de diesel teveel afkoelt dan kristalliseert de paraffine en vormt vlokken in de diesel. Hoe meer de diesel afkoelt hoe meer vlokken er komen en hoe groter ze worden. Uiteindelijk kan dat leiden tot verstopping in leidingen en filters.
Tip 1. Bestel op het juiste moment
Afhankelijk van het moment van leveren verschilt de samenstelling van diesel. Hierdoor kan de diesel die in koudere periodes geleverd wordt beter tegen de vorst. Via LTO Ledenvoordeel kunnen leden voordelig diesel bestellen, die voorzien is van de volgende vorstbeveiliging:
- Intermediate diesel > vorstbeveiliging tot -10/-12°C
wordt geleverd begin oktober – midden november en begin maart – midden april. - Winterkwaliteit diesel > vorstbeveiliging tot -20/-24°C
wordt geleverd half november – begin maart. - Zomerkwaliteit diesel > vorstbeveiliging tot -5°C
wordt geleverd midden april – begin oktober.
Tip 2. Voeg Anti-vlok toe
Er zijn ook middelen op de markt die u zelf kunt toevoegen aan de diesel. Deze additieven zorgen voor bescherming tegen vlokvorming en het bevriezen van brandstofleidingen bij zeer lage temperaturen. Anti-vlok kan toegevoegd worden aan de (zomer)diesel waardoor een bescherming tot -20°C bereikt kan worden. En met een dubbele dosis zelfs tot -40°C. Wanneer u nog een aantal liters zomerdiesel in uw tank hebt dan is het niet verstandig om dit te mengen met winterdiesel. Het totale mengsel is dan namelijk veel minder bestand tegen de vorst.
Bijvoorbeeld: in een 1200 liter tank zit nog 500 liter zomerdiesel en u vult deze af met winterdiesel dan is de beveiliging van het mengsel niet meer dan -4/-6°C. Voor de eerste lichte nachtvorst voldoende, maar zeker niet voor de echte winter. Heeft u toch nog zomerdiesel in uw tank dan kunt u met een toevoeging van een winterbeveiliger uw huidige voorraad beveiligen.
Tip 3. Check Water in de tank/filter
Nog een belangrijk aandachtspunt is dat u na de herfstperiode de tank en het brandstoffilter controleert op water, dat kan ontstaan door condens. Water wat bevriest in de tank of in het filter kan zelfs winterdiesel laten uitvlokken!
Als er water in een olietank aanwezig is bevindt deze zich onder de dieselolie. U kunt met waterzoekpasta op een eenvoudige manier bepalen of er water in de tank aanwezig is. Smeer de past op het einde van een peilstok of meetlint en reik daarmee naar de bodem van de tank. Op het moment dat de pasta in aanraking komt met water verandert het van kleur. Zo kunt u snel zien of en hoeveel water er in de tank zit.
Tip 4. Zet materieel binnen zetten
Het lijkt een inkoppertje maar om te voorkomen dat uw materieel last van ondervindt van de kou kunt u trekkers en ander materieel beter binnen in de stal of schuur zodra we de eerste nachtvorst krijgen. Omdat hier geen wind is zal het afkoelen van de trekker en de brandstof minder snel gaan.
Tip 5. Vervang het filter
Is het toch foute boel en zit het filter dicht dán is de oplossing om het brandstof filter te vervangen voor een nieuwe. Wanneer u geen nieuw filter voor handen heeft kunt u het bestaande filter verwarmen. Hiermee smelt de paraffine zodat het kan weglopen. Vul daarna het filter weer met brandstof welke op temperatuur is en monteer het filter weer op de trekker. Zodra de omgevingstemperatuur weer boven de 0°C komt kunt u de trekker weer voor het eerst gebruiken. Echter zolang de nachtvorst blijft zult u iedere keer met een dichtgeslagen filter geconfronteerd kunnen worden.
Deze winterperikelen zijn erg hinderlijk, maar geven gelukkig geen schade aan de motor van de trekker. Maar het is gemakkelijker om deze hinder te voorkomen door op het juiste moment te bestellen.