Glastuinder Gert van Daalen stapte dit jaar over op KPN EEN MKB. Hij waardeert het directe contact met zijn vaste aanspreekpersoon en de overzichtelijkheid nu alles op één factuur staat. ‘Ik ben nu gewoon ontzorgd.’
Van Daalen zet met zijn personeel het stekmateriaal klaar om af te leveren. In het voorjaar en het begin van de zomer is het een drukke tijd met het afleveren van zijn product, maar hij maakt even tijd voor het gesprek over zijn ervaringen met KPN EEN MKB. De tuinder in Brakel in het Gelderse rivierengebied heeft een kas van 1,3 hectare en kweekt daar sinds het begin van dit jaar stekmateriaal voor siergrassen. Daarvoor teelde hij tientallen jaren alstroemeria. Onder andere door teelttechnische problemen en stijgende energiekosten, besloot hij om daarmee te stoppen en over te stappen op een nieuw gewas.
SIERGRAS ALS NIEUWE TEELT
Van Daalen trad samen met z’n vrouw en twee compagnons toe tot het bedrijf Empho, dat gespecialiseerd is in stekmateriaal van siergrassen. De teeltlocatie in Friesland verplaatste hij naar Gelderland. De vaste medewerkers konden blijven en de tuinder nam voor de nieuwe teelt een aantal nieuwe mensen in dienst. Een van de compagnons van Van Daalen heeft een handelsbedrijf, Hogendoorn Youngplants. De andere, Good2Grow, zorgt voor het moerplantenveld dat nog in Friesland is. Daar wordt nu uitgangsmateriaal gekweekt, dat Van Daalen in Brakel stekt tot er weer bewortelde pluggen uitgeleverd kunnen worden. Dan gaan ze naar andere kwekers in binnen- en buitenland die ze opkweken tot de grassen zoals ze in tuincentra te koop zijn. Verreweg het grootste deel gaat naar buitenlandse afnemers. Deze teelt bevalt onder andere beter dan de vorige omdat er minder energie voor nodig is en omdat er minder ziekten en plagen in voorkomen, vertelt de Gelderse kweker. De ledlampen voor de vorige teelt hangen nog in de kas, maar zijn nu niet in gebruik.
VAST CONTACTPERSOON
Van Daalen had voorheen voor internet en telefonie te maken met meerdere partijen. Maar hij vond dat niet overzichtelijk. In de krant van LTO Ledenvoordeel las hij over KPN EEN MKB, waarbij er één vast contactpersoon is die rechtstreeks aanspreekbaar is en die alles regelt en waarbij alles op één factuur staat. Dat leek hem handig en hij nam contact op. In een eerste gesprek vroeg hij KPN om voor hem alles op een rijtje te zetten en te laten zien wat hij dan zou moeten betalen.
Maar de kosten waren niet doorslaggevend. ‘Ik ga niet naar een ander voor een tientje verschil per maand. Ik wil het gewoon goed geregeld en overzichtelijk hebben. Bovendien is het prettig om snel met Marco, mijn contactpersoon, te kunnen schakelen voor alle diensten binnen mijn KPN EEN MKB pakket. Daarna kwam Marco namens KPN langs. Hij inventariseerde wat er allemaal moest gebeuren op technisch gebied om van de diverse aanbieders over te schakelen op KPN EEN MKB. ‘Het was bij ons best ingewikkeld’, vertelt Van Daalen. ‘Maar hij snapte gelijk wat moest gebeuren.’ Dat bezoek was nog vrijblijvend. Zijn goede ervaring met KPN en met het bedrijf dat de techniek regelt voor KPN deden hem besluiten om over te stappen. ‘Het liep gewoon super, niets was te veel.’ Hij besloot om geen vast nummer meer te nemen, maar als iemand het oude vaste nummer belt, komt die beller toch binnen op de mobiele telefoon van de tuinder. ‘Dat kost een paar euro, maar daar heb ik wel gemak van.’
KAN NIET ZONDER INTERNET
Pas toen alles geregeld en aangesloten was, zegde hij zijn oude internetprovider op. Hij wilde niet het risico lopen dat hij zonder internet zou zitten. Het bedrijf kan daar niet zonder, legt Van Daalen uit. ‘Wij zijn er heel afhankelijk van. Hogendoorn, Good2row en Empho werken samen in hetzelfde systeem. Toen in het verleden internet er een keer uit lag, is mijn vrouw in de auto gestapt om bij Hogendoorn op kantoor te kunnen werken. Dat wil je niet.’ De tuinder werkt nu een aantal maanden met KPN EEN MKB en is er heel tevreden over: ‘Ik ben nu gewoon ontzorgd.’ Dan stapt hij op, want de vrachtauto die zijn product komt halen, staat al op het erf.