Nieuwe sensortechniek KPN geschikt voor ieder bedrijf

17 mei 2024

|

Rose

Sneller en preciezer informatie krijgen over dieren, gewassen of de bodem en die informatie overzichtelijk in beeld brengen. Dat is wat nieuwe sensortechnieken bieden. Ook kunnen ze helpen je bedrijf te beveiligen. Miggy, specialist op het gebied van informatietechnologie, vertaalt die nieuwe technieken naar praktische oplossingen. KPN heeft de oplossingen van Miggy nu toegevoegd aan KPN EEN MKB.

LTO-leden kunnen gebruikmaken van de totaaloplossing voor alle telecom- en ICT-diensten van KPN: KPN EEN MKB. Hierin komen mobiel en vast bellen, interactieve tv, wifi en veilig internet samen. KPN zoekt ook naar slimme diensten en nieuwe technieken voor ondernemers. Het zogeheten Internet of Things (IoT) speelt hierin een belangrijke rol. Daarom zitten nu ook IoToplossingen in het pakket. De term IoT wordt steeds bekender. Simpel gezegd betekent IoT het koppelen van fysieke dingen aan het internet. Bij fysieke dingen kun je denken aan trekkers, melkrobots, machines, sensoren, drones en dergelijke. Via internet kunnen veehouders en telers de data van die ‘dingen’ gebruiken om slimmer of veiliger werken. Want zodra deze apparaten en werktuigen online zijn, kunnen ze communiceren. Met elkaar, met hun gebruikers, met organisaties en met andere verbonden partijen. Deze nieuwe technieken besparen tijd, bijvoorbeeld bij het monitoren van dieren en gewassen of het vochtgehalte van de bodem. Daarnaast leveren ze nuttige informatie op waarmee agrarisch ondernemers heel gericht maatregelen kunnen nemen.

PRAKTIJKVRAGEN

De oprichters van Miggy merkten bij ondernemers in de agrarische sector en in het midden- en kleinbedrijf een groeiende vraag naar concrete oplossingen voor betaalbare sensoren en naadloze verbindingen tussen apparaten en werktuigen. Ook was er steeds meer behoefte aan oplossingen voor gegevensbeheer en het overzichtelijk maken van de informatie die de verbindingen oplevert, bijvoorbeeld via grafieken. Het doel van het in 2017 opgerichte Miggy is om met de nieuwste technieken in te spelen op vragen uit de dagelijkse praktijk van deze ondernemers. ‘Wij denken vanuit die ondernemers’, benadrukt Mike van der Ark, commercieel directeur van Miggy. ‘Wij bieden hen volledige oplossingen voor deze onderdelen van het Internet of Things’.

SUPEREFFICIËNTE SENSOREN

Een van de nieuwe technieken die Miggy toepast, zijn sensoren die beter en zuiniger zijn dan de tot nu toe toegepaste sensoren. Dat kan vooral dankzij de nieuwe radiotechnologie in de sensoren, die uitermate efficiënt is. Sensoren met die nieuwe technologie hebben allemaal een eigen zender en zijn daarom niet afhankelijk van wifi of iets dergelijks. Ieder kwartier zenden de sensoren signalen uit naar de gebruiker. Ze werken op kleine batterijtjes, die dankzij de nieuwe zuinige radiotechnologie pas na vijf tot tien jaar aan vervanging toe zijn. De huidige generatie sensoren kan daar niet aan tippen, legt Van der Ark uit. Als voorbeeld noemt hij de meeste huidige sensoren voor track and trace. Deze zenden slechts één keer per dag een signaal uit, terwijl de batterijen al na een paar weken leeg zijn. De superefficiënte draadloze sensoren vormen één van de specialiteiten van Miggy. ‘Dat maakt ons uniek’, stelt Van der Ark. ‘Die sensoren werken fantastisch op plekken waar je niet of moeilijk met bedrading kunt komen.’ Als zo’n sensor op diefstalgevoelige machines of werktuigen zit, is goed te volgen waar de inbreker ze mee naartoe neemt. Maar het is nog beter om te voorkomen dat die spullen meegenomen worden, benadrukt Van der Ark. ‘Met alleen track and trace ben je vaak al te laat. Wij leveren ook sensoren die een signaal geven als er iemand de schuur binnenkomt op een moment dat je het niet wilt, zoals ’s nachts. Als je na zo’n signaal gelijk naar de schuur gaat, ben je nog op tijd om wat te kunnen doen. De inbreker heeft immers tijd nodig om spullen te zoeken of om bijvoorbeeld gps-apparatuur los te maken. Als je ’s ochtends in de schuur komt en ziet dat het weg is, ben je te laat. Je moet het een stap voor zijn.’

KPN EEN MKB

Miggy heeft inmiddels zo’n 200 verschillende toepassingen van sensoren in het assortiment, waarvan track and trace er één is. Andere voorbeelden van toepassingen zijn sensoren voor het CO2-gehalte, voor vochtpercentage, voortemperatuur en voor bodemeigenschappen, zoals vochtgehalte en geleidbaarheid. Een groot deel van de toepassingen heeft te maken met klimaat. KPN-klanten kunnen diverse telecom- en ICT-diensten afnemen binnen KPN EEN MKB en kunnen hierbij nu ook gebruikmaken van de toepassingen van Miggy. Klanten ontvangen geen losse facturen per dienst, maar één totaalfactuur. Ook hebben LTO-leden vaste aanspreekpunten.

OP VERZOEK VAN DE KLANT

Miggy ontwikkelt niet alle toepassingen zelf. Met behulp van klanten maakt het bedrijf ook vaak bestaande toepassingen geschikt voor de situatie van die klanten. Van der Ark legt uit: ‘Stel dat een boer of tuinder ergens op een beurs een toepassing ziet van een sensor die hij ook wil, dan kan hij ons bellen. Wij bestellen die toepassing dan gelijk en bouwen een applicatie voor de situatie van die klant, zonder dat het hem wat kost. Dan komt die in ons zogeheten ‘ecosysteem’, die toepassing komt dan ook beschikbaar voor de rest van de markt. Wil de klant een toepassing die alleen gemaakt wordt voor zijn eigen unieke situatie, dan is het voor hem niet gratis. Met deze werkwijze kan Miggy veel klanten helpen, vertelt Van der Ark: ‘Wij zijn hard gegroeid dankzij dit ecosysteem. Omdat we bestaande toepassingen bruikbaar maken voor de situatie van de klant, hoeven we niet zelf alles te ontwikkelen. Dit voorkomt hoge innovatiekosten per klant en stimuleert een gezamenlijke groei in het gezamenlijke systeem van de klant en van onszelf.’

EIGENAAR VAN DE DATA

Van der Ark wijst erop dat de gebruiker altijd eigenaar blijft van de data die zijn sensoren opleveren: ‘Wij verkopen op geen enkele wijze data aan derden.’ Die veiligheid is onder andere ook gewaarborgd omdat Miggy voor het transport van de data gebruik maakt van het KPN-netwerk. ‘Dat is heel veilig’, benadrukt hij. Kijk voor meer informatie via de qr-code het webinar over IoT-oplossingen terug. Hierin wordt onder andere het stappenplan uitgelegd dat Miggy gebruikt om samen met individuele klanten tot oplossingen te komen. Heb je vragen over de IoT-oplossingen van Miggy binnen KPN EEN MKB, dan kun je terecht bij Marco Adam of Sandro van Dekken. Zij zijn voor LTO-leden de vaste contactpersonen voor KPN. Stuur een mail naar ledenvoordeel@kpnlto.nl of bel 085-4884756

  • Tot -40%

KPN een MKB

Internet, vaste telefonie, TV, mobiel en wifi van KPN met interessante korting.
Bekijk dit voordeel

Telecom nieuws

11 januari 2024

Klaar voor de digitale toekomst? Volg het webinar

Agrarische ondernemers krijgen in toenemende mate te maken met technologische ontwikkelingen en digitale toepassingen.

19 december 2023

Smartphones die tegen een stootje kunnen

Onmisbaar voor de moderne boer Een telefoon die tegen een stootje kan is wel zo prettig, vooral in de agrarische sector.

7 december 2023

Van Dalen kiest voor KPN, een betrouwbaar bedrijf met vast aanspreekpunt

Glastuinder Leen van Dalen uit Brakel (Gld.

Mis nooit meer een voordeel

Ontvang de nieuwsbrief met interessante aanbiedingen.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Mis nooit meer een voordeel!

Ontvang de nieuwsbrief met interessante aanbiedingen.