Selecta is een project opgestart om 5000 kilo groene bonen met zo min mogelijk CO2 emissie bij de eindconsument te krijgen.
‘Onze eigen koffiebranderij in Dordrecht is begonnen met het sourcen van de koffie en heeft een prachtige plantage in Páramo, Colombia gevonden. Het transport naar Nederland is ingevuld met het indrukwekkende zeilschip, Très Hombres, en het laatste stukje over land met een nieuw ontwikkeld waterstof vrachttransport. De koffie zal onder Pelican Rouge, het label van de branderij, de naam ‘Sailed Origin Colombia’ gaan dragen refererend naar zijn origine en een kleine knipoog naar het Très Hombres zeilschip.’
Selecta levert als koffie- en foodservice bedrijf koffieconcepten tot aan de eindgebruiker. De volgende stap is daarom de invulling van ‘The Final Mile’ waarmee Selecta maatwerk wil bieden om samen met de klant ook de eindconsumptie op een klimaat efficiënte manier in te richten.
Project purpose
Selecta voelt haar verantwoordelijkheid over de hele koffiereis. ‘Binnen dit project troffen wij zoveel aspecten aan die aansluiten bij ons duurzaamheidsbeleid en onze duurzaamheidsambities.Het gaat over het ‘sourcen’ van de boon, de maatschappelijke effecten, de welvaart en de impact op de aarde. Wij realiseren ons heel goed dat niet alle koffiebonen per zeilschip vervoerd kunnen worden, maar dit project zet aan tot nadenken. Wij kijken zeker naar de opschaling van dit project voor Selecta en wellicht voor de sector.’
De plantage
Voor de groene bonen heeft de branderij van Selecta twee kleine naast elkaar gelegen plantages in de gemeente Páramo, in de Santander Regio van Colombia, uitgekozen. Hier wordt volledig gewerkt volgens de standaarden van het Rainforest Alliance keurmerk. Klimaatverandering is het sterkst merkbaar in landen rondom de evenaar, precies waar de koffieplant groeit. Daarom is het van belang om actief bezig te zijn met milieu- projecten rondom klimaatverandering. Door systematisch koffieplanten met schaduwbomen te mengen, ook wel agroforestry genoemd, daalt de temperatuur, verhoogt de biodiversiteit en het voorkomt bodemerosie.
Emissieloos zeetransport: Zeilschip de Très Hombres
De reis van de Très Hombres begon op de duurzaamste nieuwe haven van Amsterdam, Kaap de Groene Hoop, aan de NDSM-werf. Kaap de Groene Hoop is een duurzame haven met twintig stedelijke raks voor ondernemers met een boeiend schip en een groene gemoedstoestand om emissievrij transport te stimuleren. Windschepen worden geladen en gelost en tegelijkertijd wordt de nautische vakmanschap, onlosmakelijk verbonden met Amsterdam, behouden op de drijvende werkplekken. Vanuit Amsterdam zeilde het schip langs de kust van Portugal, West-Afrika en het Caraïbisch gebied. Hier werden onder andere rum en cacao aan boord van het schip geladen. Eenmaal aangekomen in de haven van Santa Marta, een van de belangrijkste havens van het prachtige Colombia lagen de groene koffiebonen klaar. Deze koffie is geoogst in de gemeente Páramo in de Santander regio.
Een belangrijk onderdeel in het project met het transport via de Très Hombres is een stukje bewustwording over de huidige industrie van onder anderen zeetransport. Fairtransport richt zich op duurzaam transport van goederen die concurreren met lokale producten of niet lokaal geproduceerd kunnen worden, zoals ook bij onze koffie het geval is. Dit transport nemen zij voor hun rekening in de vaarroutes en vracht. Selecta ondersteunt deze missie graag en laat koffie op een duurzame wijze van Colombia naar de Nederlandse kust verschepen. De koffie zal de ‘Sailed Origin Colombia’ gaan heten, een kleine knipoog naar dit mooie initiatief.
The Final Mile
Selecta is een totaalleverancier van koffie- en foodconcepten. Dit betekent dat ons koffietraject niet eindigt bij het branden van de koffiebonen, maar door gaat tot het eindgebruik. Wij weten dat juist in het eindgebruik bij onze klanten 50% van de CO2-uitstoot zit, kijkend naar de hele koffieketen. Doel van het project is ook om deze laatste fase van de koffieketen op een zo efficiënt mogelijke manier in te richten. Dit vraagt om maatwerk en samenwerking met de klant. Selecta wilt daarom samen aan de slag om een juiste invulling van deze duurzame koffievoorziening te ontwikkelen.